sungguh ari2 terakhir ni aku xmengantuk langsung byk ngaji & zikir syukur alhamdulillah ... konon niat nk habis kan surah albaqarah kat sini ...tp xabis pn...xsempat...
lps subuh ..aku ngan adik buat tawaf sunat ..kalau aku ni br yang ke3 tawaf sunat ...blk bilik mandi n basuh bj nk tido b4 zohor...arini last day kt mekah ...
asar,magrib macam biasa...seronok la duk sini..mkn sedap,bilik alhamdulillah..ati senang...sungguh try la korang semua pi...esok nk blk mesia dh..rindu malaysia tp ntah la..duk sini best..!!ntah bile dpt samp sini lagi..ada rezeki kite jumpe lagi...
sng cter,amek wuduk solat hajat,baca yassin & mengaji al-quran dari pukul 8 samp pukul 10 .agaknye lama sgt tdo mlm td xmo lelap plak dh ni..aku mandi lagi utk pi solat zuhur plak kat masjidil haram rindu sungguh..turn ngan achu n adik ..
mood mcm xbest nu..aku mcm ada miss cter depa kot..mls nk amek port sgt.gasak la..ms lunch dgr kak nor tanye adik nk umrah lg dak aku pk2 bila lagi nk buat dh nk blk dh ni...better aku joint kak nor n abg nizam..tp gaya kak nor ckp tu mcm mls nk bw aku..ala kan aku pn kena dukung..
akunk follow je..xkan tu pn xleh...
cipta sejarah beb..2.30 aku dh mandii nk siap2 untuk asar ,aku pi bilik kak nor ketuk macam nk mampos..rupenya kak nor tertdo ...tu la xmo bw aku lg...kalau aku xkejut dh terlajak..heheh lps asar blk hotel dulu..abg nizam nk tukar kain ihram ...van nk pi Tana'im lak xde...sesak tul...
dugaan kan...dkt pukul 5 baru dpt van ..samp je terus solat tahayatul masjid n niat..tp kalini aku niat bersyarat...jadi ape2 kang mampos..!! kena plak byr dam..xpsl2..
samp Majidil Haram semula dh pukul 5.40 terus je tawaf percaya dak pukul 6.10 dh siap cpt gile...aku xsangka tul..tp mmg aku sempat la tgk jam ms tu nk kejar kan azan magrib plak sat gi...org xramai sgt kt kaabah tp on da way nk pi saie tu yg ramai gile..jln jammed sakit gile kaki tp nk wat mcmane tahan je la..
masa saie mmg betul2 menguji iman aku..kaki ni xsah nk kata la amat sakit...masa kat bkt safa xrasa sgt pnt nye bukit tu xtinggi mana,tp kt bukit marwah tu tinggi la lagipun kn jln laju sbb naik bukit.sempat buat 6 pusingan je..tu pn dh azan first magrib..risau gak xsempat kan...last pusingan saie aritu sempat buat antara azan n iqamah ...then bertahalul..alhamdulillah siap selesai semuanya rukun umrah ...dpt la 2 kali aku buat umrah...bangga ngan diri sendiri time tu...lps bertahalul tu ms masih kat bkt marwah nk turun tu..dh azan ke dua n iqamah xbleh nk buat ape..decide solat kt situ je...
gila la aku xpenah pk aku kn solat atas bukit marwah,korang mesti xcaya kan...dah la mencuram ke bawah aku takut xleh bgn je..kak nor xpe..kecik cekeding..aku ni risau xleh bgn je...alhamdulillah xde ape pn jd..mmg xcited sungguh la time tu sgt amazing...!! aku mmg xkn lupe pengalaman solat kt bukit marwah ni...
nk keluar dr tmpt saie sekali lg kena tempuh jammed,ms tu rs sgt jauh je nk samp pintu 62 tmpt kitorg selalu solat tu..aku xnaik lg ting 2 so nk sgt naik sebelum blk...ptt la aku rs sgt pnt rupenya kak nor bw naik tangga..tinggi wo..!! adik kt kalau naik tangga mcm ke tingkat 3 tp kalau lift die tulis tingkat 2 je..ptt pn aku pnt nk mampos.. :P mmg xperasan langsung .hehe koyak lg stoking aku...tu tandanya aku perform umrah...:D
masa nk tgg isyak tu aku mmg dh xleh nk buat ape sgt penat...xsabar nk tunggu blk bilik nak suruh sha urut kaki aku....lps makan trus naik bilik mandi n URUT TIME...THANKS SHA...JASAMU AKAK AKAN KENANG SAMP BILA2...naik bilik adik ngan achu lak nk pi niat n perform umrah last kot ...borak ngan sha sambil2 die urut tu tgk2 jam dh pukul 12 aku tutup lampu tdo la ape lagi..
solat subuh pukul 3.10 a, bangun pg ni xde la nk sambung2 tdo..aku sangat xcited nk ziarah luar...sgt2 xsabar nk pi JABAL RAHMAH ...
tp tmpt first kami singgah JABAL THUR sangat tinggi seh bukit tu...jap aku bg tgk jabal thur tu..
lps tu tgk ARAFAH,MINA,MUDZALIFAH & TEMPAT MELONTAR JAMRAH .Ya ALLAH besar sungguh tmpt tu semua..takjub gile bayangkan lah semua org tak kira duk celah mana pun akan dtg berkumpul kat situ setahun sekali..aku xde la sempat nk amek pic..sebab duduk dlm bas je..dlm kepala aku je ada pic2 tmpt tu :P
aku br jumpe pic2 ni....
haha ni tmpt paling2 aku nk sgt pi...JABAL RAHMAH tmpt pertemuan nabi adam & hawa...kalau xsilap aku nabi adam di jeddah n hawa dkt delhi :P hahah mcm tau2 je kan...bertemu selepas 40 thn terpisah...erm kebetulan sungguh...kelakar je..

kt atas tu pic aku kt tangga2 jabal rahmah....ya ampun dr bwh mmg la namp sgt tinggi..tp aku xkira nk naik jugak...
kat batu tu la kitorg kena tulis nama ..hehe memula aku tulis jawi seh nama org tu..tp separuh jln mcm xpandai je nk tulis jawi semua nama die...susah la pulak..lgpn tgh bersesak2 ngan org mls la nk beria kan...aku harap dan berdoan mudah2an jodoh kami ada,if bkn ngan die pun biarlah org tu syg bangat kt aku dan sanggup buat ape sj utk aku.....amin :)
masa nk turun tangga JABAL RAHMAH acctually word RAHMAH tu ikut melayu die kasih sayang so aku beli 1 cincin ala2 kaca n cincin yg mcm aku penah dpt dr org tu dulu...haha kaler light pink @ lilac aku xbape sure yang pasti aku rs nice habis kaler tu nampak sweet je & beli 2 tasbih kaler purple light jugak...bila ntah nk bg kt die,simpan je la.....moga ia bawa keberkatan kt diri aku lepas ni..tu harapan aku ...!!!
balik dari JABAL RAHMAH rombongan kitorang singgah kat Ja'ranah

diorg semua niat kat Ja'ranah ..ni salah satu tmpt miqat umrah tmpt nk niat buat umrah ...tanah halal la maknanye selain Tana'im....aku still xbuat bukan malas tp xbleh haha ayat tulang tu..heheh tu punblk subuh td tasha urutkan urat kt betis aku bersimpuh tok bomoh aku ckp...thank sha...i owe je a lot...
zuhur aku solat kt bilik je ,sbb diorg semua mmg dh ada kt masjidil haram...tdo je..nyesal lak aku asyik tdo asar pn cam malas...ya allah berdosa lak bile pk skang ni...rugi amat..!dh pasang niat ni xmo pi asar kan ..skali padan muke...ada masalah teknikal pompuan plak ..heheh eisk2..so terus la sambung tdo..dah nk magrib br aku bgtau adik aku xleh solat ...
turun bile kak shida pinjam ketip kuku,dia ajak jln cari sejadah & tukar jubah untuk kakak ipar due...aku beli la yang ateh pesan aritu..letak kt dinding tp xtau le betul ke tak...
esok pun ada nk buat umrah sunat lg..hopefully aku bleh la solat..harap kaki dh ok sket n bleh perform umrah sunat yg last ...doakan semoga berjln lancar..hari yang panjang...!!!
tp alhamdulillah semua lancar...
arini xde activiti sgt..
subuh mcm ari sebelumnya...3.10 am dh gerak ke masjidil haram...
acctually blk subuh kekonon nk pahala lebih heeh skali azab je dpt..nk tolong ada 1 nenek tu nk turun tangga pi dining kan..alamak skali akak plak yg jatuh heheh bongok la..tp org xramai sgt time tu..lgpn bdk opis aku pn abg jai je ada..die pn xgelak...aku lak kelakar..die bleh tanye sakit ke tak je..hehe anak2 antu semua xsamp lagi dr masjid so kejadian buah nangka jatuh tu xde la ramai penonton..
zuhur mmg xde geng nk pi masjidil haram sbb diorg semua mmg dah ada kt sn lps umrah wajib tu......asar pn xlarat seh..kaki ku sgt sakit..urat seliuh bengkak ..kaki ni dh le second hand..nk kena tukar part kalau bleh beli kt kedai ..dh rugi 2 waktu kt masjidil haram...
magrib pi la kan..mcm ape jer..jln slow2 ok la..heheh tp diorg wat tawaf sunat lps magrib tu ..mls la nk joint..kaki xbleh blah ..aku rs kalau aku paksa2 pn...nk pahala sgt tp kesihatan aku xterjaga xguna gak...!! aku manfaat kan la 1 jam antara magrib ngan isyak tu utk mengaji sebanyak mungkin..aku pn xsangka aku setabah itu boleh mengaji dh lama bnrnya xbuat...baca yasin n solat hajat...byk la menda kite kt sini sgt susah nk buat..kalau buat pun mlm jumaat...jahil je rasakan...alhamdulillah abis perjalanan hidup di mekah utk arini...
hari tu,bateri hp out langsung ..xsedar sungguh..terlajak sgt pg tu penat gile kot...azan first br nk tersedar..xsempat pn nk mandi..tkt xleh solat jemaah tu yg pasti..amek wuduk je terus pi masjidil haram..fuyoh amat la mengantuk ms nk tgg solat tu abis..jahat tul la..setan besar...kt mekah pun leh camtu..
lps solat subuh maku buat tawaf sunat ,pagi tu org xramai sangat tp bila nk try masuk HIJR ISMAIL,MAKAM IBRAHIM & KAABAH..sgt2 berasak2 masa tu...solat cam biasa..
tp kepala n badan ni..mmg asyik kena langkah je la..sedih la..diorg ni kt tmpt camtu pn xdek manner...tp nk kt ape..kt mekah..tkt la ckp lebih2 dosa plak nnt..
erm pg tu dpt la pegang..rasa semua2 tu..so xralat sgt la..sbb first try nk pi dkt hajarul aswad kena rempuh skali mmg aku serik xpi dh heheh agaknya allah s.w.t nk suruh aku pi second time kot...Rindu amat kt mekah..sgt2..mcm nampak2 je kaabah..:(
yea2..arini ari jumaat..aku nk pi solat jumaat buat pertama kali dlm hidup aku tp b4 tu nk qada tido dulu...erm yang paling aku bersyukur alhamdulillah aku dpt buat yg pertama tu dkt MASJIDIL HARAM .sgt2 bersyukur..skang br pukul 8 ada 3 jam lg tdo ar jap..janji ngan hubby kak shida n makcik pukul 11.30 sbb 12.15 azan zohor...

erm bgn tdo siap2..sepanjang jln ke masjidil haram yang dlm kira2 10 min kot dr hotel kitorang...ada rakam khutbah jumaat tu...mn eik.
huhu sungguh syahdu seh time tu speechless habis..aku rs aku antara org2 yang terpilih la dah sampai sana dh buat macam2 yg sebelum ni aku sangat nervous...
blk lunch ..sbb dh amat lapar kalau time mesia dh pukul 5 perut nyer tune xbetul lagi ..blk mkn tdo jap...hehe tgg solat asar plak..blk tu pn still perform tawaf sunat lagi...dkt 1 jam br selesai tawaf...kalau ptg mmg org sgt ramai pn...so sket sesak la..tp second time masuk HIJR ISMAIL,MAKAM IBRAHIM & KAABAH..sgt2 berasak2

aku kuat kan jugak semangat ms tu..mmg xbleh sgt nk solat mcm biasa..so aku ngan adik solat berdiri..kena tawakal je la..walaupn xpnh langsung buat solat berdiri..yang bg aku sgt sedih tu..mak kak shida ttp nk buat solat mcm biasa..sudah kitorg solat sunat tu..bayangkan la..dari seramai2 org kt situ ..langsung clear..makcik bleh solat mcm biasa..meleleh siot air mata aku..kt situ aku sgt yakin dgn kebesaran allah..bkn xyakin sebelum ni..tp ni allah tujuk "cash" bak kt org melayu kan..heheh mmg sgt takjub...
blk tu mandi tgg nk magrib n isyak plak...hehe between magrib n isyak tu ada dkt 1 jam..aku byk sedekah yassin n mengaji utk tokwan la specially nye...nenek,atok salak n pakteh..
moga diorg semua dpt "dgr" la bacaan yassin aku tu ngan semua yg aku doakan utk diorg kt sn..
pukul 10 dh tdo ..pnt la tp sgt seronok...esok ape la pulak keadaannya..
cam biasa slps subuh blk hotel bfast n packing ,arini kumpulan kitorg seramai 36 org akan berangkat ke Tanah haram Mekah ...ya allah sungguh aku xsabar..tp dlm ms yg sm sungguh takut
!!!
pukul 7 am semua org kn berkumpul dkt lobi hotel yg chantek & indah tu ...xsamp 20 min bertolak dari hotel bas dh berenti ..pelik gak ingt jauh sgt Masjid Bir Ali tu..dkt jer heheh br nk lena dh sampai..sampai je kt masjid Bir Ali semua turun utk solat sunat tahayatul masjid & Solat Sunat Ihram .lepas semua tu settle terus berniat umrah..dan bermula la pantang larang 13 yang xbleh nk langgar tu kang kena byr dam plak..heheh.
jauh tul mekah dr madinah 6-7 jam seh...lps 2-3 jam tdo hahah walaupn dlm ihram semua bantai tdo ..ustaz kejut kan untuk lunch nasi mandi yg mkn 5 org 1 dulang tu...syok wo..
lps mkn nasik yg sedap tu sambung lg perjalanan dkt 2 jam.finally tiba kt mekah alhamdulillah tiba jugek..
6.30 am berkumpul dekat lobi hotel untuk ziarah luar ; tmpt pertama kitorg singgah ialah Masjid Quba masjid pertama yang dibina oleh Nabi Muhammad dan para sahabat.Kat situ aku sempat la solat sunat tahayatul masjid ...

then pi bukit uhud & bkt pemanah kat situ ada kubur pakcik Nabi Muhamad Saidina hamzah ,Saidina Abdullah & Saidina Mus'ab hehe xtau la betul ke dak aku spelling tu...kt situ beli cincin abah & batu cincin je utk abah.


lps dh berpanas2 dkt bukit uhud N bukit pemanah ustaz tu bw pi ladang tamar plak...kt situ mcm2 ada ..kacang,tamar,bepang ,jus tamar la..yg paling best boleh rasa samp lebam then br beli...hahah kenyang seh rasa semua yg sedap2 kt situ..hehe
lps tu singgah plak dekat Masjid Qiblatani.samp je terus berebut2 nk amek wuduk...then solat sunat tahayatul masjid .Masjid ni ada 2 kiblat 1 kiblat di masjidil haram yang ada kaabah tu then 1 lg dkt masjid Aqsar yang di palestin tu..tp kan ms solat sunat tu aku pun xbape sure aku kiblat kan yang mana satu ..

Semua solat fardu aku buat kt masjidil haram lps isyak aku ,kak nor & dila nk try la msuk raudah lagi...lama sangat tunggu dr lps isyak pukul 8 lebih samp pukul 11 kot still xdpt2 masuk raudah lagi dh le besok dh nk pi mekah .mmg dh atak tau la bila lagi dpt pi Raudah tu..mmg dh nampak dah pintu raudah mlm tu tp still Queque je...tensen tul..dh la perut lapar..nk terkucil lagi...polis2 masjid nabawi tu asyik bagi mak2 arab je masuk dulu..org
ya allah aku sungguh xsabar nk tgk keadaan mekah...mudah2an semua berjalan dgn lancar.





