CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Friday, May 30, 2008

part 2 - 13th mei 2008

bangun seawal 2.30 .Dan 1 pengalaman yang xmungkin aku lupakan 3.15am waktu madinah terdengar laungan azan first dari masjid nabawi {subhanaallah}.Sungguh perasaan waktu tu xdpt nk gambarkan.

*** S u b u h

samp je dkt masjid pagi tu terus solat "tahayatul masjid" 2 rakaat.that the first moment i perform my solat sunat @ masjid nabawi.Surah yassin telah ku baca & disedekah kan untuk tokwan,atok,nenek,pakteh & arwah hubby iema pagi tu.tepat 4.15 pagi azan kedua berkumandang.Ya Allah ajaib tul rasa waktu tu.macam tak percaya dengan apa yg telinga aku dengar waktu tu,selalu dengar dalam tv je azan dari mekah @ madinah tu pn hanya untuk solat hari raya...heheh.Ya allah kuatkan iman & tenangkan hatiku sepanjang berada kt tanah suci ni..xde pun nk rs mengantuk & bosan ke sbb 2-3 jam b4 tu aku br je samp madinah.
lps subuh tadi dlm pukul 8.00am waktu madinah ada ziarah dalam masjid nabawi.sbb dlm masjid nabawi ada MAKAM NABI MUHAMAD SAW,Saidina Abu Bakar & Saidina Uthman Affan,Nama tmpt tu RAUDAH.dlm masjid Nabawi ada macam2 sebenarnya tp org perempuan tak boleh masuk & ziarah semua tempat.Ada perkuburan Baqi' (kubur pejuang2 islan yg mati shahid & sahabat2 nabi ) & muzuim la...Untuk aku pg tu masuk Raudah je,sbb nk masuk Raudah ni pun ada time untuk org perempuan.Kalau tak silap lps subuh 8.30-11.30 am,lps zohor kot 2.30-3.30 then lps isyak 10.00-11.30 mlm.tu pun kena queque bagai.Punya la ramai tgg turn.

erm berbalik psl Raudah pengalaman frist tu,punya la ramai org bersesak2 sungguh nk masuk pagi tu,erm yang kelakar nya airmata aku bleh mengalir time tu,yang aku xsure either aku menangis sbb kena tolak ataupn sbb dpt tgk makam nabi...bertolak2 samp nk solat sunat pn xsempat nk buat elok..sbb nk berdiri pn xde space bayangkan la...org tolak je kita kt sn...minah2 arab,iran,pakistan,india etc mmg ganas2 wo..!!




*** Z o h o R & a S a R

Azan untuk solat Zohor tepat 12.13 tengahari.Samp masjid Nabawi terus solat tahayatul Masjid.Balik Masjid kitorg dah stat shoping & usha sket2 barang2 sekitar2 masjid nabawi..seronok gak tgk tmtp org.Macam kerenah,mcm2 bunyi ada & boleh jumpa kt sini..lunch kt Level M pastu naik bilik lepak2 jap...Sbb solat asar pukul 3.13pm Lps abis solat asar dah stat cr jubah mak N kakcik

*** M a G R i B & A L i $ h a

naik hotel lps tu mandi & amek wuduk,solat hajat kt bilik b4 tunggu azan magrib.Tp xsempat nk baca yassin dh nk masuk waktu terus gerak pi Masjid nabawi.tunggu kak nor N kak shida ..Aku sibok amek gambar ngan kak shida dpn hotel.Hilton Madinah tu beb...namp je la.xmasuk pn.hahah

nila rupa masjid nabawi di waktu hampir2 senja..syahdu kan keadaan dia...Aku bersyukur sangat tuhan dah bagi kesempatan untuk aku jejak kaki kt sana seawal umur sekarang ni..

6.50 ptg azan magrib berkumandang,sungguh korang semua kena pi sana sendiri rasa baru tau perasaan waktu dgr azan tu..syahdu sangat..asal ntah kat sini azan tak de pn rasa cam gitu.heheh.Patut nya masuk masjid Nabawi xboleh bw masuk camera .Walaupn camera kt Hp.polis diorg garang2..abis semua tmpt die cek.Tp ntah camne aku nye Handphone leh lepas plak..tp takut2 la nk amek gambar kan..haha macam perompak plak time tu...Lps baca Alquran,baca yassin dah xtau nk buat ape...ni la jadi nya..hehe

right after solat magrib
rakan kongsi amek gambar curik2 dlm masjid nabawi.
Lps dah abis tu tunggu azan Isyak @ Alisha (ejaan kt arab saudi) 8.23 mlm.Lps Isyak terus blk bilik untuk makan malam plak.


Dan tdo la ape lagi habis la ari pertama aku kt madinah.Subhanallah selamat semua nya..esok akan ada cerita & pengalaman baru dalam hidup aku...Alhamdulillah.


No comments: